Libraria Bizantina / Vezi toate / Carte / Memorii si jurnale / Anatomia ratarii. Tipuri si tare din Romania postcomunista
Anatomia ratarii. Tipuri si tare din Romania postcomunista
de Dan-Liviu Boeriu, Teodor Baconschi
(0 opinii)
Cod produs: C736
Autor: Dan-Liviu Boeriu, Teodor Baconschi
Editura: Humanitas

Pret: 29,00 lei

Anatomia ratarii. Tipuri si tare din Romania postcomunista, de Dan-Liviu Boeriu si Teodor Baconschi - Editura HumanitasTEODOR BACONSCHI, DAN-LIVIU BOERIU - ANATOMIA RATARII - TIPURI SI TARE ...
citeste mai mult

Cantitate:

-
+
SAU
ne puteti contacta si la: 0751 166 116 (L-V: 9:00-20:00, S: 10:00-18:00)
Anatomia ratarii. Tipuri si tare din Romania postcomunista
Anatomia ratarii. Tipuri si tare din Romania postcomunista

(0 opinii)

Pret: 29,00 lei

Anatomia ratarii. Tipuri si tare din Romania postcomunista, de Dan-Liviu Boeriu si Teodor Baconschi - Editura Humanitas

TEODOR BACONSCHI, DAN-LIVIU BOERIU - ANATOMIA RATARII - TIPURI SI TARE DIN ROMANIA POSTCOMUNISTA

HUMANITAS - 2016

ANIA POSTCOMUNISTA

Volumul are drept cuvant prevenitor un gand al lui Petru Cretia, ales in perfect acord cu spiritul dialogului:

"Nu este oare mai bine ca, in loc sa ne conferim blazoane iluzorii, sa invatam mai bine ce suntem cu adevarat? Nu exista vindecare decat prin adevar. Dar adevarul nu trebuie spus cu incrancenare, ci cu intelegere si cu dragoste., si nu fara zambet. La noi, lucrurile nu se indreapta cand cineva isi aroga rolul de a biciui, scrasnind, moravurile, de undeva de sus, din transcendenta unei constiinte presupuse fara gres. E bine sa ne judecam, cu dreptate, noi pe noi insine, sperand ca orice act de cinstita si lucida cantarire de sine va da cu vremea roada in imanenta constiintei obstesti." (Petru Cretia, Homo valachicus)

Teodor Baconschi: [...] Exista "valori" de stanga, fascinante pentru mintea naiva (sau doar idealista) a tinerilor. Pentru mine ele sunt valori crestine uzurpate prin laicizare politica. De-aceea le-as vrea recuperate intr-o dreapta crestin conservatoare. In fapt, ca suntem de dreapta sau de stanga, cu totii simtim ca am iesit, odata cu Razboiul Rece, din marea naratiune a bataliei dintre egalitate si libertate. Le vrem pe amandoua, le-am alterat pe ambele. De ce? Pentru ca postmodernitatea estompeaza granitele geografice, economice, sociale, doctrinare, culturale. Totul e patchwork, desen intr-un covor tesut ziua si destramat noaptea. Asta nu inseamna ca nu exista inca un pericol al utopiei. Si ea nu e de dreapta (ca in extremismul rasisto-xenofob si neopagan al nazismului), ci se recicleaza odata cu religia culturala a neomarxismului "politic corect". Insasi denumirea aceasta da fiori: daca putem delimita strict ceea ce este "corect" - in opozitie cu ceea ce este "incorect" - suntem in situatia de a criminaliza, iarasi, delictul de opinie.

Dan-Liviu Boeriu: Da. Insa nu toate "tintele' corectitudinii politice sunt absurde. Unele dintre ele au indreptatiri etice, nu doar sociale.

T.B.: Sunt de acord ca toate crimele trecute, incriminate de politia morala a corectitudinii politice, raman deplorabile: exploatarea colonialista asortata cu genocid, antisemitismul de orice fel, discriminarea negrilor in SUA sau in Africa de Sud etc. Sunt de acord si cu faptul ca eurocentrismul si nationalismul au generat conflicte absurde, precum cele doua conflagratii mondiale care erau la un pas de distrugerea totala a culturii si civilizatiei pe care pretindeau ca le pot apara. Dar, pentru ca sa nu repetam asemenea crime, e nevoie de un singur lucru: sa nu le repetam! Nu e nevoie sqa spunem ca Mozart e egalul valoric al oricarui grup pop din Coasta de Fildes. Sau ca Shakespeare e un alb mort, rasist si misogin. Nu e nevoie sa culpabilizam doua mii de ani de istorie iudeo-crestina si sa cochetam servil cu exaltarea oricaror alte culturi, carora le-am datora nesfarsite suze. Violenta, barbaria purgatorie a razboiului, discriminarea, crima, abuzul de putere si umilirea individului s-au produs din plin in oricare alte culturi: toate aceste parti sumbre ale naturii umane nu sunt nicidecum monopol occidental. As vrea sa vad noua generatie europeana convinsa ca trebuie sa-si cunoasca si sa-si respecte trecutul, nu sa-l demonizeze ideologic. Destui istorici ai ideilor au demonstrat ca democratia e un sistem politic aparut pe vatra crestinismului (si probabil ca nu e cu adevarat exportabila in societatile marcate de alte traditii religioase, monoteiste sau nu). Avem crestinismul ca patrimoniu, dar si Evanghelia, care continua sa fie cel mai temeinic profesor de viata civilizata. Hristos a fost de stanga sau de dreapta? Sigur ca intrebarea, vizibil anacronica, e mai curand o joaca. Dar merita sa cautam un raspuns. Hristos incarneaza umanitatea impecabila (firea omeneasca lipsita de rana pacatului). Din perspectiva Lui, egalitatea e iubire si libertatea e jertfa. Daca ne insusim aceasta viziune, situam proiectul nostru axiologic la umbra Crucii, asa cum au procedat toate generatiile intelectuale, de la Justin Martirul si Filozoful pana la Simone Weil (care, nefiind botezata, a produs cea mai profund crestina reflectie metafizica din secolul XX). Nu stiu daca o vom face. Daca vom vrea si daca vom putea s-o facem, pentru a nu fractura continuitatea spirituala profunda a civilizatiei noastre.

C u p r i n s

I. CONFUZII, RATACIRI, PERPLEXITATI

"Cum se crapa un pic camasa cu butoni, apar itarii si treningurile aurorale din anii '90 (Adidas Torsion)"

"Less is more"

"Noi avem de-a face, zilnic, cu patologii ale urii de sine"

"Criteriile de validare sociala se bifurca tragicomic idolatrizarea si diabolizarea Strainului"

II. MICI TIPOLOGII DE TRANZITIE

1. Corporatistul

2. Ecologistul 

3. Indignatul

4. Relativistul & nostalgicul

5. Descurcaretul

6. "Baietii destepti"

7. Toapa & cocalarul

8. Cetateanul digital

III. INTELECTUALUL, LIDERUL DE OPINIE, OMUL POLITIC

1. Intelectualul

2. Jurnalistul

3. Omul politic

IV. PATOLOGII REVIZITATE

1. Mania persecutiei

2. Miturile

3. Teoria conspiratiei

4. Biserica, religie, credinta

5. Capra vecinului

6. Bascalia

7. Divertismentul

8. Regii soselelor

citeste mai mult
Editura:
An aparitie:
2016
Coperta:
Brosata
Dimensiuni:
13 x 20 cm
Nr. pagini:
232
Limba:
Romana
Cod:
978-973-50-5305-5

Scrie o opinie

Nota: HTML este citit ca text!

Rating:
Trimite opinie