• Viata Sfintei Macrina
    Viata Sfintei Macrina

    Viata Sfintei Macrina ...

Cod produs: CTP-1977

Viata Sfintei Macrina

Autor: Sf. Grigore de Nyssa

Viata Sfintei Macrina, de Sf. Grigore de Nyssa - Editura Fundatiei Anastasia Viata Sfintei Macrina nu este doar o biografie, ci si o hagiografie, prima hagiografie feminina din istoria crest...

Pret: 18,90 lei

Cantitate:

Viata Sfintei Macrina, de Sf. Grigore de Nyssa - Editura Fundatiei Anastasia

Viata Sfintei Macrina nu este doar o biografie, ci si o hagiografie, prima hagiografie feminina din istoria crestinismului. Autorul, Grigore de Nyssa, fratele protagonistei, isi rememoreaza etapele vietii Macrinei pentru a propune un model contemporan de sfintenie. Prin urmare, datele unei existente concrete sunt selectate, asamblate si reorientate printr-o grila speciala, care este grila hagiografica. Hagiograful nu minte, nu distorsioneaza realitatea cu scop pur propagandistic, ci calchieaza aceasta realitate dupa o schema ideala, interioara. Singurul „pacat” al hagiografului este admiratia absoluta pe care o nutreste fata de eroul/eroina  sau/sa.

Cand admiri sau iubesti, “obiectul” admiratiei sau al iubirii se transfigureaza de la sine; din fericire, intre admirator si admirat se interpun adesea regulile profane ale retoricii, care controleaza cat de cat configuratia textului. Acestea fiind zise, cititorii de astazi a Vietii Macrinei, ca si cei de ieri, vor ramane in minte nu cu o serie de informatii istorice sau de anecdote, ci cu senzatia apropierii de un ghid spiritual. (…) Biografiile feminine impun mai ales figuri emblematice: fecioara (Macrina, Sinclitia) si vaduva (Olimpiada, Melania).

Femeia casnica, mama, crestina normala sunt ignorate sau lasate in umbra (Albina, mama Melaniei). Pentru a accede la statutul de model trebuie sa o rupi cu structurile sociale traditionale, sa transgresezi codul in vigoare, sa spargi regulile establishment-ului. Toate femeile model sunt, intr-o anumita masura, revoltate, provocatoare, exceptii. Totusi, alegerea lor de viata este legitima, caci fecioria perpetua si asceza sunt prezente in viata insasi a Modelului prin excelenta: Iisus. A-L urma pe Hristos pana la capat inseamna a abjura valorile lumii, a renunta la privilegiile sociale, a depasi conditia de femeie.

Intr-adevar, tema depasirii feminitatii – inteleasa ca slabiciune demna de dispret, fragilitate, inconstanta, lipsa de fermitate si de rezistenta etc. – revine constant. Formula paradoxala de mulier virilis (gyne andreia) este un oximoron  care trimite nu numai la portretul final din Proverbe, dar si la modelul androginului, a carui perfectiune, desi cu neputinta de atins, nu apartine acestei lumi. Sfantul Grigore ii scrie destinatarului epistolei despre sora sa: “O femeie a fost prilejul povestirii noastre. Sa-i zic oare femeie…? Caci nu stiu de se cuvine s-o numesc dupa fire pe cea ajunsa mai presus de fire ”.

“Femeia-barbat” este o femeie care isi ajunge siesi, nemaiavand nevoie de existenta barbatilor, descurcandu-se singura in toate imprejurarile vietii sale. ( Cristian Badilita)

Autor:
Sf. Grigore de Nyssa
Traducere:
Ioan Patrulescu
Editura:
Anastasia
An aparitie:
2004
Limba:
Romana
Cod:
867

Scrie o opinie

Nota: HTML este citit ca text!

Rating: min           max
Continua