Livrare gratuita la cumparaturi de peste 150 de lei

livrarile se fac oriunde in Romania

Bine ati venit!

Sfantul Macarie cel Mare. Omilii duhovnicesti

Mai multe poze

Sfantul Macarie cel Mare. Omilii duhovnicesti
35,40 RON

Disponibilitate: Nu este in stoc

Sfantul Macarie cel Mare. Omilii duhovnicesti, volum aparut la editura Institutului Bilbic - carti invataturi Sfintii Parinti Libraria Bizantina

 

Cele cincizeci de omilii duhovnicesti ale Sfantului Macarie Egipteanul sant una din cele mai vechi scrieri ascetice dreptslavitoare, iubita si raspandita atat in mediile monahale, cat si in randul credinciosilor din lume, care doresc implineasca porunca Mantuitorului: “Fiti dar voi desavarsiti, precum si Tatal vostru cel din ceruri desavarsit este.”

In cuprinsul lor, ”Omiliile” acopera toate trairile omenesti, de la caderea in pacat pana la indumnezeire; ele ne marturisesc ca, prin caderea in pacat, a patruns in om ceva strain, de care se poate scapa, cu ajutorul dumnezeiescului har, intr-o lupta ce tine o viata intreaga. Dar nu trebuie sa deznadajduim, ne spune Sfantul Macarie cel Mare, ci “sa iubim si sa lucram pe masura puterii ce ni s-a dat.”

 

Cum poate sa spuna cineva ca, intrucit posteste, isi imparte averile (saracilor) si pribegeste din loc in loc, este sfint ? Oare poate fi sfint acela care nu-si curateste omul launtric ? (Se stie doar) ca si curatirea (cea adevarata) nu inseamna abtinerea de la (savirsirea) celor rele, ci curatirea desavirsita a constiintei. Apropie-te, deci, omule, cu taria judecatilor tale, de mintea ta cea prinsa si robita de pacat si cerceteaza latura cea mai de jos a mintii si latura cea mai adinca a judecatilor tale, (intra) in asa-zisele comori ale sufletului tau, la sarpele care se tiraste si se cuibareste (acolo), la cel ce te-a ucis, lovind mortal madularele sufletului tau. Abis necuprins este inima ta. Numai daca {pe acel sarpe) il ucizi, numai atunci poti sa te lauzi inaintea lui Dumnezeu cu curatia ta, iar daca nu, atunci sa te smeresti si ca un sarman si pacatos sa te rogi lui Dumnezeu pentru cele ascunse ale tale.

Moartea cea adevarata, inlauntru se ascunde, in inima, iar omul moare (cu adevarat) inlauntrul lui. Deci, daca cineva intru cele ascunse ale sale s-a mutat din moarte la viata, acela traieste in veac si nu moare, iar daca trupurile unor oameni ca acestia se descompun pentru un timp oarecare, ele nu sint mai putin sfinte si se vor scula intru slava. De aceea adormirea sfintilor o numim si somn.

Toata lupta vrajmasului un lucru tinteste : sa poata smulge din mintea noastra gindul si iubirea fata de Dumnezeu ; folosindu-se de momeli trecatoare, sa ne abata de la cele ce sint bune la cele ce numai par (a fi bune), dar in realitate nu sint. Orice lucru bun pe care il face omul, cel viclean vrea sa-1 murdareasca si sa-1 intineze ; (acesta) se straduieste sa amestece in (implinirea) poruncii (gindul) slavei desarte si al interesului (marunt). Pentru ca lucrul cel bun sa nu se savirseasca numai pentru Dumnezeu si numai pentru intentia (noastra) buna.

Deci, ce ? Noi care nu am patruns- in nici un chip in inima, cum vom incepe ? Afara fiind, sa batem prin post si rugaciune (la portile ei), precum Domnul a poruncit, zicind : «Bateti si se va deschide voua» (Matei 7, 7). Deci, daca vom starui in cuvintul Domnului, in saracie, in cuget smerit si in toate poruncile, batind ziua si noaptea, la poarta cea duhovniceasca a Domnului, vom putea sa obtinem ceea ce cautam.

Caci prin aceasta usa poate sa obtina izbavirea oricine vrea sa fuga de intuneric. Prin ea afla libertatea sufletului, se bucura de cugetele lui si dobindeste pe Hristos, imparatul ceresc.

Cind mintea uita de intristarea cea spirituala, atunci uita si de implinirea poruncilor (dumnezeiesti). Si pe cind (omului) i se pare ca alearga (spre tinta), dar el se abate de la calea cea dreapta, si umbla pe cai gresite, este cuprins de fiare. Daca nu am intrerupe osteneala rugaciunii si a nadejdii, nu am pacatui, pentru ca zice Scriptura, celor cu sufletul apasat: «Credincios este Dumnezeu si nu va va lasa sa fiti ispititi, mai mult decit puteti (suporta)» (I Cor. 10, 13). Cit despre cei rai zice: “«Peste cei neascultatori vor veni necazuri» (Deut. 31, 29).

Si dupa cum ochii cei din afara, (ochii cei trupesti) vad de departe spinii si prapastiile, tot asa si mintea — ochiul sufletului fiind — prevede cursele putterii celei potrivnice si pune in siguranta.

Este nevoie de multa lupta, de truda ascunsa si nevazuta, pentru a face cercetarea cugetelor si pentru a exersa simturile cele slabite ale sufletului nostru, in vederea deosebirii binelui de rau (Evr. 5, 14). Trebuie totdeauna prin rivna mintii catre Dumnezeu sa reinsufletim madularele cele slabanogite ale sufletului iar mintea noastra sa invoce pe Domnul, sa revina un singur Duh, precum spune Pavel (I Cor. 6, 19). Aceasta lupta ascunsa, (aceasta) cercetare a Domnului, si (aceasta) osteneala trebuie sa avem noi ziua si noaptea spre implinirea a toafa porunca, fie ca ne rugam, fie ca mincam, fie ca slujim, fie ca bem sau altceva facem, pentru ca orice lucru bun sa se faca spre slava lui Dumnezeu.

Gindul neincetat la Dumnezeu, teama si dragostea noastra fata de El duce la implinirea tuturor poruncilor si ne face sa raminem departe de cel ce pingareste poruncile lui Dumnezeu.

 

Descriere

Autor: Sfantul Macarie cel Mare

Traducere: --

Editura: Instititul Biblic

An aparitie: 2010

Detalii

Coperta: --

Dimensiuni: --

Nr. pagini: --

Limba: Romana

Cod: 978-973-616-162-9

SUGESTII