Livrare gratuita la cumparaturi de peste 150 de lei

livrarile se fac oriunde in Romania

Bine ati venit!

Pavel Florenski, un geniu tacut. Dramatica si extraordinara viata a necunoscutului Da Vinci al Rusiei

Mai multe poze

Pavel Florenski, un geniu tacut. Dramatica si extraordinara viata a necunoscutului Da Vinci al Rusiei
47,25 RON
Sau

Disponibilitate: In stoc

Pavel Florenski, un geniu tacut. Dramatica si extraordinara viata a necunoscutului Da Vinci al Rusiei, de Avril Pyman - editura Renasterea

 

Cuvantul inainte al cartii este semnat de Geoffrey Hosking, profesor emerit de Istoria Rusiei, la University College London. De asemenea, invitatii la lectura volumului sunt semnate de reputati profesori occidentali, precum Pamela Davidson, profesor de Literatura Rusa, la The School of Slavonic and East European Studies, University College London, Marea Britanie; Andrew Louth, profesor de Studii Patristice si Bizantine, Universitatea din Durham, Marea Britanie; Maria Carlson, profesor si profesor asociat, la Departamentul Limbilor si Literaturii Slave, Universitatea din Kansas, Statele Unite ale Americii.

In cuvantul introductiv, prof. Geoffrey Hosking aminteste contextul cultural si politic al inceputului secolului XX in Rusia, cand o serie de intelectuali care fusesera apropiati de socialism s-au indepartat de aceasta doctrina careia i se reprosa ca nu are idealuri pozitive.

„Acesta a fost mediul in care a crescut Pavel Florensky. In anii sai de tinerete, desi nu a fost niciodata socialist, acesta a acceptat viziunea dominanta potrivit careia viata privata si viata sociala au fost predeterminate de legi descoperite de oamenii de stiinta sau de legi care se vor descoperi, in mod sigur. Ideea ca libertatea de alegere era doar o iluzie, l-a facut sa se simta atat neajutorat, cat si fara valoare, iar acestea l-au adancit intr-o stare de depresie puternica. In mod paradoxal, si-a revenit din aceasta stare datorita unei revelatii derivate din matematica, despre care unii ar fi putut gandi ca este garantul determinismului stiintific rigid“, arata, in prefata volumului, prof. Geoffrey Hosking.

„El a ajuns sa creada ca stiinta determinista s-a bazat pe presupunerea unui progres omogen continuu, in timp ce noua descoperire a teoriei discontinuitatii deschide portite pentru paradoxal, intuitiv si irational; intr-un cuvant, pentru creativitate, nu doar in domeniul matematicii, dar si in alte domenii ale activitatii umane“. 

Pornind de la aceasta descoperire, in matematica, Florensky cerceteaza „un mod non-deterministic de a elucida adevarul, el si-a indreptat atentia catre vechile traditii ruse, in special spre cele ale Bisericii Ortodoxe. Oferindu-i-se sansa de a lucra ca licentiat in matematica la Universitatea din Moscova, el a refuzat si, in schimb, a inceput un curs la Academia Teologica din Serghiev Posad, avand scopul de a deveni preot, cum, de altfel s-a si intamplat. El a devenit convins de faptul ca adevarul - adevarul de care oricine are nevoie pentru a trai - nu a fost descoperit prin intermediul senzatiilor, stiintei empirice si rationale (asta desi putea sa devina un om de stiinta cu o activitate stiintifica foarte productiva) sau prin intermediul intuitiilor mistice individuale, ci doar prin intermediul experientei colective vechi de secole, disciplinei, colegialitatii si liturghiei din Biserica Ortodoxa“, dupa cum arata prof. Geoffrey Hosking.

Florensky „a crezut ca adevarata cunoastere era asigurata doar de dragostea pentru cunoastere, autodisciplina, deschidere spre frumusete si spre oameni, considerand, de asemenea, ca toate aceste calitati au fost cel mai bine sustinute in Biserica. Ratiunea isi avea locul ei in toata schema lucrurilor, dar de una singura n-ar fi dus decat la indoiala permanenta; ea trebuia sa fie configurata si canalizata de calitatile indivizilor, care erau cultivate in Biserica. Student, deja, la Universitatea din Moscova, el le-a scris parintilor: «In acest moment, cea mai urgenta indatorire - bineinteles, nu a mea, ci a epocii in care traim - este sa cream o stiinta religioasa si o religie stiintifica». El a vrut sa «realizeze o sinteza intre eclesialitate si cultura seculara»“, mai arata in prefata prof. Geoffrey Hosking.

 

Descriere

Autor: Avril Pyman

Traducere: --

Editura: Renasterea

An aparitie: 2014

Detalii

Coperta: --

Dimensiuni: --

Nr. pagini: --

Limba: Romana

Cod: 978-606-607-101-7

SUGESTII