Livrare gratuita la cumparaturi de peste 150 de lei

livrarile se fac oriunde in Romania

Bine ati venit!

Muzicofilia. Povestiri despre muzica si creier - Oliver Sacks

Mai multe poze

Muzicofilia. Povestiri despre muzica si creier - Oliver Sacks
39,00 RON
Sau

Disponibilitate: In stoc

OLIVER SACKS | MUZICOFILIA. POVESTIRI DESPRE MUZICA SI CREIER
HUMANITAS, 2017


COLECTIA PASI PESTE GRANITE
Traducere din engleza de Anca BARBULESCU


Extras din capitolul 23. Somn si trezire: visele muzicale


Ca majoritatea oamenilor, si eu visez cateodata muzica. Uneori am vise agitate, in care trebuie sa cant in public melodii pe care nu le-am mai interpretat niciodata, dar de cele mai multe ori visez ca ascult sau cant muzica pe care o cunosc bine. Si desi se intampla ca in timpul visului sa fiu profund afectat de muzica, la trezire nu-mi mai ramane uneori decat amintirea faptului ca am visat ceva despre muzica sau sentimentele care o insoteau, dar fara sa pot spune despre ce muzica era vorba.
Dar de doua ori, in 1974, mi s-a intamplat ceva diferit. Aveam o insomnie serioasa si luam hidrat de clor, un soporific folosit in trecut, in doze destul de mari. Ca urmare, aveam vise extraordinar de realiste, care se continua uneori cu un fel de quasi-halucinatie si dupa trezire. Odata am visat cvintetul de corni al lui Mozart si piesa a continuat, spre placerea mea, si cand m-am trezit. Auzeam fiecare instrument clar (ceea ce nu mi se intampla niciodata cand imi imaginez muzica in mod normal). Piesa se desfasura, se scurgea fara graba in mintea mea, in propriul tempo. Apoi, brusc, in timp ce imi beam ceaiul, s-a oprit, a disparut ca o bula de sapun sparta.


In aceeasi perioada, am mai avut un vis muzical care s-a continuat si dupa trezire. Spre deosebire de Mozart, muzica din al doilea vis avea ceva profund suparator, neplacut; voiam sa se opreasca. Am facut un dus, am baut o cafea, am iesit la plimbare, am scuturat din cap, am cantat o mazurca la pian – fara niciun efect. Halucinatia muzicala suparatoare continua neobosita. In cele din urma am sunat un prieten, pe Orlan Fox, si i-am spus ca aud melodii pe care nu le pot opri, melodii pline de melancolie si de un fel de oroare. Am adaugat ca cel mai rau era ca versurile erau in germana, o limba pe care n-o cunosc. Orlan m-a rugat sa cant sau sa fredonez un fragment. Am incercat, apoi a urmat o pauza lunga.


“Ti-ai abandonat vreun pacient tanar?”, m-a intrebat el. “Sau ti-ai distrus vreun ‘copil’ literar?”
“Ambele”, i-am raspuns. “Ieri. Am demisionat de la sectia pediatrica a spitalului unde lucram si am ars o carte de eseuri pe care le terminasem de scris... Cum ai ghicit?”
“Mintea ta iti canta Kindertotenlieder al lui Mahler, cantecele lui de jale pentru moartea copiilor.”


Faptul m-a surprins, fiindca nu sunt un mare admirator al lui Mahler si in mod normal mi-ar fi destul de greu sa-mi amintesc in detaliu Kindertotenlieder, nici vorba sa-l pot canta. Dar atunci, in starea de visare, mintea mea gasise cu o precizie infailibila un simbol potrivit pentru evenimentele din ziua precedenta. Iar din clipa in care Orlan mi-a interpretat visul, muzica a disparut si nu s-a mai intors in cei treizeci de ani care au trecut de-atunci.

Descriere

Autor: Oliver Sacks

Traducere: Anca Barbulescu

Editura: Humanitas

An aparitie: 2017

Detalii

Coperta: Brosata

Dimensiuni: 13 x 20 cm

Nr. pagini: 384

Limba: Romana

Cod: 978-973-50-5646-9

SUGESTII