• Mic tratat de estetica teologica
    Mic tratat de estetica teologica

    Mic tratat de estetica teologica ...

Cod produs: C1305

Mic tratat de estetica teologica

Autor: Petru Ursache

Mic tratat de estetica teologica, de Petru Ursache - carti teologie academica Libraria BizantinaEstetica teologica are toate sansele sa fie considerata disciplina „de granita” si, totodata, ...

Pret: 38,54 lei

Cantitate:

Mic tratat de estetica teologica, de Petru Ursache - carti teologie academica Libraria Bizantina

Estetica teologica are toate sansele sa fie considerata disciplina „de granita” si, totodata, de sine statatoare. Sub acest statut ambivalent am inteles s-o infatisam studentilor de la sectiile mixte (Teologie-Litere) ale Facultatii de Teologie – Universitatea „Al. I. Cuza”, Iasi. Ea isi insuseste metode de lucru, concepte, notiuni, din domenii preexistente, pentru valorizarea optima a materiei sensibile, mai precis arta sacra, adjudecata pentru cercetare. Estetica generala, de pilda, ii imprumuta termeni consacrati ca arta, artist, creator, inspiratie, geniu, sublim, poet, pictor. De multe ori, ei capata, in valorizarea artei religioase, intelesuri noi.

Artistul isi impleteste existenta umana cu aceea a Bisericii; el este un teolog inspirat, care realizeaza opere frumoase. Talentul este sinonim cu harul; inspiratia se apropie, ca sens, de extaz si de cunoastere mistica. Un asemenea micro-dictionar de termeni operativi ingaduie apropierea (si nu identificarea) celor doua tipuri de arta, sacra sau religioasa cu arta laica, ori apropierea intre cele doua tipuri de estetica pe care le vom avea in vedere pe tot parcursul: estetica teologica si estetica filosofica. Teoria generala aduce, in sprijinul esteticii teologice, o serie de elemente de gindire si de strategie a cercetarii, destinate sa-i asigure coordonatele unui discurs temeinic si elevat:

a) o viziune proprie asupra realitatii divino-umane, teandria, si un mod de cunoastere corespunzator, modul teandrci;

b) un supraconcept, adevarul de credinta, care transforma intelegerea omeneasca (limitata la speculatia pozitivista si la existenta pragmatica) in revelatie. Adevarul de credinta are operativitate strict teologica si intemeiaza un corelat in planul esteticii teologice, frumosul de credinta. Se dovedeste ca arta sacra nu repeta principiile moralei teologice: ea se asociaza cu predica, dar nu o mimeaza.Modalitatea de a fi a artei sacre este forma sensibila si are rolul (principal) de a destepta emotii estetice;

c) o metoda specifica de cercetare denumita apofatica sau teologie negativa. Pe aceasta cale se patrunde, cu intelegere sporita, in domeniul necuprins al adevarului de credinta si, respectiv, al frumosului de credinta, facind transparenta omului lumea de taina a lui Dumnezeu. Metoda apofatica se afla in raport de complementaritate cu metoda catafatica sau teologia afirmativa, ca mod de a multiplica drumurile de acces spre esenta divina.

d) Teologia generala ajuta estetica teologica sa regindeasca acele concepte, categorii si notiuni pe care le imprumuta din alte domenii ale stiintei, pentru adaptarea lor la noul domeniu de aplicatie: adevar, existenta, arta, frumos, suferinta (in tragedie), auz, vaz (ca simturi estetice). De asemenea, introduce concepte noi refuzate de estetica generala: mila, frica, pacat, valorificindu-le in sprijinul frumosului de credinta.

Am preferat titulatura estetica teologica si nu teologie estetica, dupa modelul teologiei morale (aflat, deja, in traditie), din doua motive si anume: ne-a interesat rezultatul intilnirii cooperante dintre Teologie si Estetica generala. Sint discipline prestigioase si pot determina, fie in parte, fie impreuna, domenii subsumate de cercetare. Fenomenul este frecvent. Cei vechi nu faceau deosebire intre metafizica si teologie. Din cuprinsul acestora avea sa se desprinda filosofia ca stiinta autonoma, impartita si ea, ulterior, in domenii specializate. Platon nu deosebea, terminologic vorbind, metafizica de teologie, si una si alta vizind situarea realului in transcendenta. Lui Aristotel i se datoreaza meritul de a fi despartit metafizica de fizica, logica de morala si de poetica.

Si teologia s-a diversificat, de la tratate cu inteles general (Dionisie Pesudo-Areopagitul) la confesiuni si summae, apoi la domenii de sine statatoare: dogmatica, omiletica, mistica, ascetica etc. In al doilea rind, noi venim din directia filologiei si a esteticii spre teologie. De pe aceste pozitii ne-am permis sa efectuam transferul de informatie dintr-o serie de materii, pe care le-am experimentat la catedra si in scriere citeva decenii, in altul mai putin familiar noua teologia (si, respectiv, arta sacra). Asadar, nu este o lucrare nici „de filolog”, nici „de teolog”. Ea trateaza diverse arte religioase, dupa principiile acestora.

Autor:
Petru Ursache
Editura:
Eikon
An aparitie:
2009
Limba:
Romana
Cod:
9789737572660

Scrie o opinie

Nota: HTML este citit ca text!

Rating: min           max
Continua