• Compozitia murala. Legile si tehnica ei, Olga Greceanu

    Compozitia murala. Legile si tehnica ei, Olga Greceanu ...

Cod produs: WST-1662

Compozitia murala. Legile si tehnica ei, Olga Greceanu

Autor: Olga Greceanu

OLGA GRECEANU | COMPOZITIA MURALA. LEGILE SI TEHNICA EI Editura IDACO... “dar din har”..., Otopeni, 2010 Proiect al ArCuB si al Asociatiei “Renasterea Obiceiurilor si Traditiilor” Coordonato...

Pret: 39,49 lei

Cantitate:

OLGA GRECEANU | COMPOZITIA MURALA. LEGILE SI TEHNICA EI Editura IDACO...

“dar din har”..., Otopeni, 2010 Proiect al ArCuB si al Asociatiei “Renasterea Obiceiurilor si Traditiilor” Coordonator proiect: Prof.Dr. Adina Nanu

Coperta: Olga GRECEANU, pictura pe panza, Intrarea domnitorului Mihai Viteazul la Alba Iulia, Lucrare prezentata la Expozitia internationala de la New York, 1939

In loc de motto: Olga GRECEANU:“Circula printre artisti, critici de arta si public, cuvintele: mural, ritm, transparenta, spiritual, adevar, miscare, stilizare, fara a se da acestor cuvinte valoarea adevarata si nici rolul propriu pe care l-ar reclama in arta, ceea ce m-a hotarat sa public randurile ce urmeaza.” Extras din Introducere, semnata Adina Nanu: Cartea a fost publicata in 1935, in perioada interbelica, in al doilea deceniu de dupa Primul Razboi Mondial, in urma caruia Romania devenise o tara intregita, in plin progres. Olga Greceanu avea 45 de ani, era o pictorita cunoscuta la Bucuresti, alaturi de cei mai straluciti reprezentanti ai scolii romanesti, ca Pallady, Petrascu, Tonitza, Sirato, Sabin Popp etc. Ea avusese o expozitie personala la Paris si expusese in colectiv si la New York, Bruxelles, Barcelona, Haga, Praga, Roma, Varsovia. Impreuna cu Cecilia Cutescu Storck, initiase in 1914 Asociatia femeilor pictore si sculptore, manifestate in expozitii (1924) si participase la fondarea primului Sindicat al Artelor Frumoase din Romania (1921).

Tatal ei facea parte dintr-o familie poloneza stabilita in Romania, iar mama ei era de origine germana, dar Olga, nascuta si crescuta aici, maritata cu Nicolae Greceanu, boier de vita veche, stapanul culei de la Maldaresti, a iubit si a aparat cu infocare arta si istoria romanilor. Dupa studii temeinice de pictura monumentala si de chimie la Liege, apoi la Paris si in Italia, ea nu s-a multumit sa faca pictura de sevalet, cu peisaje, portrete sau naturi moarte, care se cumparau pentru a impodobi locuintele, ci s-a straduit sa exprime temele majore ale existentei in compozitii ample, monumentale, in edificii publice, biserici, primarii, judecatorii etc.

Primul ansamblu de fresce pe care l-a realizat a fost in 1932, in Sala de Consiliu a Palatului Sfantului Sinod, avand pe peretele principal Rastignirea si in jur scene religioase in care un rol insemnat il au sfintii locali. Olga Greceanu prezinta tema crestina intr-un mod original, invesmantandu-L pe Hristos pe cruce intr-o mare camasa alba, de o forma geometrica simpla, care deplaseaza atentia de la realitatea suferintei umane la sensul simbolic abstract. Dupa aceasta experienta, cruciala pentru intreaga ei cariera, Olga Greceanu a simtit nevoia sa-si justifice rational demersurile. A lasat pensula si a pus mana pe condei pentru ca, trecandu-si trairile in cuvinte asternute pe hartie, sa-si limpezeasca gandurile si sa-si exprime convingerile si crezul si, totodata, sa imparataseasca si altora experienta ei.

Compozitia murala, legile si tehnica ei ramane si azi un exemplu de cercetare teoretica si practica in domeniul atat de complex al artelor vizuale. Apreciata atat de creatori, cat si de pedagogi, cartea a functionat, in versiune franceza, ca manual in Belgia (La Composition Murale: Ses lois et sa technique, Imprimeur-Editeur Julien Laherte Delcour, Renaix, 1938) [...] In efortul de a-si ordona gandurile, de a stabili categorii si criterii de selectie, autoarea adopta o rigoare carteziana: prin linie gandim. Ca un adevarat legislator clasic al artei, ea enumera regulile picturii murale, care trebuie sa fie unitara in toate aspectele ei: unitate de actiune (o singura tema), de schema arhitecturala (adaptata zidului), de expresie (prin ritm si stilizare), de atitudine (prin moderarea miscarii) si de valoare luminoasa (colorit temperat).

Constienta de coerenta si soliditatea rationamentelor ei, isi pune in lumina, cu discretie, meritele, manifestandu-si regretul ca nimeni pana la ea n-a stabilit aceste legi: Azi, dupa atatea secole, am fi stiut cel putin ce e stil mural si n-am picta cu aceeasi vioiciune si zgomot de culori o chermesa sau o Coborare de pe cruce (p.35). (Olga Greceanu)

Autor:
Olga Greceanu
Editura:
Idaco
An aparitie:
2010
Limba:
Romana
Cod:
6008

Scrie o opinie

Nota: HTML este citit ca text!

Rating: min           max
Continua