CD George Enescu Perfomer Violin
Cod produs: CDMC-007

CD George Enescu Perfomer Violin

CD George Enescu Perfomer Violin, Soft Records - cd-uri muzica clasica Libraria Bizantina Nu ar putea exista un dictionar al violonistilor lumii fara a avea inscris, macar pe una dintre file...

Pret: 28,07 lei

Cantitate:

CD George Enescu Perfomer Violin, Soft Records - cd-uri muzica clasica Libraria Bizantina

Nu ar putea exista un dictionar al violonistilor lumii fara a avea inscris, macar pe una dintre file, numele marelui nostru compozitor-interpret George Enescu , un harazit al acestui instrument, pe care l-a „supus” spectaculos inca de la primul recital, sustinut in martie 1894, cativa ani mai tarziu obtinand Premiul Conservatorului din Paris .

Prestigioasa distinctie castigata atunci, in 1899 (intaia oara de catre un concurent roman), ca protagonist al Concertului nr. 3 op. 61 in si minor de Camille Saint–Saëns , i-a confirmat valoarea internationala. Apreciat de cronicari pentru calitatea sunetului, velocitate si mobilitate stilistica, indragit de public pentru forta de sugestie a demersului si admirat pentru talentul si simtul estetic de veritabile personalitati ale vremii, precum poeta Carmen Sylva ( Regina Elisabeta a Romaniei intre 1881-1916), care i-a daruit propria colectie originala Johann Sebastian Bach , maestrul George Enescu s-a aflat decenii la rand pe importante scene, atat in Europa, cat si dincolo de ocean, ajungand indiscutabil, prin anii ’40, in varful solisticii mondiale.

Un argument sonor in acest sens aduce albumul de fata, „asamblat” din rostiri instrumentale-unicat, reconstituind diferite capitole ale istoriei muzicii prin noua piese in genul cameral, piese redate cu maiestrie de compozitorul-violonist George Enescu , alaturi de pianistii Edward C. Harris si Sanford Schlüssel . Primul track al discului, Sonata in re minor op. 5 nr. 12 de Arcangelo Corelli , reflecta adevarata carte de identitate artistica enesciana, prin talmacirea cu totul aparte a celor 23 de variatiuni ale inconfundabilei teme „ La Follia ”, nascuta pe batranul continent cam la mijlocul secolului al XVII-lea: fiecare variatiune, cu propria-i transpunere subiectiva in reverberatii baroce, asemenea unui tablou acordat dupa culorile sonore ale vremii.

Intr-o alta zona estetica, plina de melodicitate si patrunsa de inflexiunile cantonetei, redescoperim vocatia interpretarii enesciene in Serenada op. 4 de Alfredo D’ Ambrozio , un compozitor napoletan care a trait intre 1871-1914 si a fost apreciat in special ca reprezentant al Scolii violonistice italiene si franceze. Mai putin cunoscuta in versiunea maestrului Enescu este, poate pe nedrept, Sonata in Re Major op. 1 nr. 13 de Georg Friedrich Haendel , careia i se confera, prin reliefarea complexelor polifonii, virtuti de model contrapunctic. Izbutitul aranjament cu pian al unei partituri destinate viorii si clavecinului, Sonata in Re Major op. 8 nr. 3 semnata Giulio Gaetano Gerolamo Pugnani , poarta numele muzicianului de origine scotiana Alfred Edward Moffat (1863-1950) si ni se releva in Miscarea a doua Largo espressivo , aflata pe disc.

Respectiva secventa apare in context ca o radiografie a sensibilitatii enesciene, impregnata acestui duo (instrumental) zamislit de compozitorul italian prin 1773, pe cand se preocupa la Paris, impreuna cu legendara familie Tourte , de perfectionarea arcusului modern si folosirea sa in tehnica „ arco magno ”.

In transcriptia marelui pedagog al viorii, Leopold Auer (1845-1930) a fost inregistrata aici o miniatura beethoveniana plina de culoare si sugestivitate, intitulata „ Chor der Dervische ”, ce s-a „desprins” din coloana sonora conceputa de Titanul de la Bonn in forma suita identificata ca op. 113 in creatia sa, pentru spectacolul „ Die Ruinen von Athen ”, imaginat de dramaturgul german August von Kotzebue in 1812. Un alt harazit al viorii, inconfundabilul “personaj” scenic Fritz Kreisler , figureaza cu doua dintre piesele scrise chiar de el, in „litera si spiritul” altor compozitori: „ Tempo di Menuetto, in Pugnani Stilo ” (1938) si „ Aubade Provançale, a la Couperin ” ( 1911), Louis Couperin fiind un reprezentant activ al barocului mijlociu in Franta, autor de numeroase lucrari solo pentru clavecin si orga, dar si de piese pentru formatii de camera, in diversele alchimii timbrale de atunci.

Talentul incontestabil de interpret al compozitorului George Enescu se dezvaluie si in reconfortanta miniatura wagneriana „ Albumblatt ” in La bemol Major , al carei rafinat aranjament, completat de claviatura in alb-negru, este semnat de August Wilhelmj , muzician german considerat drept un important violonist al veacului al XIX-lea, dar si un mare profesor, vocatie manifestata intr-o serie de volume didactice, alcatuite la Londra impreuna cu un alt renumit pedagog al vremii, James Brown , sub titlul: „ A Modern School for the Violin ”. Poem op. 25 de Ernest Chausson , inspirat in 1881 de o poveste sentimentala a marelui nuvelist rus Ivan Turghenev si desavarsit de compozitorul francez la Florenta, in vara anului 1896, incheie playlistul acestui compact-disc de colectionar, cu generoase intruchipari sonore, izvorate din talmacirea enesciana de exceptie si concretizate intr-o restituire istorica printre versiunile imprimate acestei partituri romantice, prezenta in repertoriul oricarui violonist concertist. – Mirela Stoenescu –

Sursa: http://www.softrecords.ro/index.php/album/performer-violin/

An aparitie:
2014
Limba:
Romana
Cod:
4075303500829

Scrie o opinie

Nota: HTML este citit ca text!

Rating: min           max
Continua